ALmasry-ALmohager

رئيس التحرير : سامي حنا عازر

تأريخ اليوم

 

Editor in Chief: Sami H. Azer,  ESQ

E-Mail: judgesami@ca.rr.com

رقم العدد:  68                          09  فبراير/شباط 2013

 
 

February 9th   2013                             Issue Number: 68

 

                 جريدة أسبوعية الكترونية تصدر كل يوم سبت  من لوس انجلوس .... أول  جريدة  مصرية  اون  لاين  تغطي اخبار  المهاجر المصري وشقيقه في الوطن  ...بيت لكل مهاجر في اي بقعة من بقاع العالم .. رأى لكل المهاجرين  

 

تنويه: هذه الجريدة لخدمة الجالية المصرية .. وتتقبل هبات من أعضاء الجالية من وقت لآخر

  ALmohager

English

 

الصفحة الرئيسية

رسالة من المحرر

مقالات حرة

الكتــــــــــاب

الأدب

علـــوم

أخبار الجالية

رحلات وتاريخ

الارشيف
آراء وتعليقات
هدايا لخدمة الجالية
أتصل بنا
The Conciliator
الرجوع للعدد الحالي
 
 

كُتّاب

المصرى المهاجر

 

يعنى أننا فى دولة الإخوان ..!


اضغط هنا

أ/فاطمة ناعوت
 

رحيل جمال البنا... أخر أبناء أسرة مصرية معطاءة
 

اضغط هنا

د/سعدالدين ابراهيم
 

الراقص على سَعـدُه .. والباكى على نَحْسُـــه

اضغط هنا

أ/صلاح إدريس
 

النضال الكردي..ومسعود برزاني

اضغط هنا

أ/عبدالواحد محمد
 

عار تعرية المصريين أمام العالم


اضغط هنا

ا/جورج فخري
 

الديموقراطيا سبيلي!

 

اضغط هنا

د/أبراهيم نتّو
 

آفة الثائر


اضغط هنا

أ/أميرة عبد الرحمن
 

الفريق ضاحى خلفان .. اغتيال المبحوح

 

اضغط هنا

رئيس التحرير
 
 

مساحة أعلانية

 

ضع أعلانك هنا

 

 
 

الاستاذ/ صلاح إدريس

كاتب حر ورجل أعمال

salahedris@gmail.com

السيرة الذاتية..أضغط هنا

 

مِن النُوبيين ..إلى الرَئِيس القادم

 

السبت ، 23 يونيو/حزيران 2012 

    

            عزيزى القارىء .. ده خطاب مفتوح من النوبيين إلى الرئيس القادم .. سواء كان مرسى أو شفيق .. أو حسب الشائعات بأن المجلس العسكرى بيتفاوض على أستيراد رئيس صينى !! ومختلفين بس على مدة الضمان !! سنتين .. ولا أربعة !!
***
عزيزى القارىء ... النهاردة أسمح لى بأن أتحدث عن قضيَّة يمكن تشُوفها خاصة ، ولكنها فى الحقيقة قضيَّة عامة ، وهى قضيَّة النوبيين ، والأقبَاط ، وبَدو سيناء ، وبَدو مَطرُوح .. هى قضيَّة الأقليَّات فى مِصر .. لَكِن لأنى أفخَر بنوبيتى حا أكلِمَك عن النوبيين وقضَاياهم ... علما أن باقى الأقليات قضاياهم ماتختلفش كتير .

سَبب الكلام عن النُوبيين ، هو أن النُوبيين طُول عُمرهم بيطالبوا بحقوقهم آخر نَاس، وبيقِفوا فى آخَرِ طابُور طَالبِي الحقوق .. ولما بيطالبوا بحقوقهم المشروعة بيطلبوها بالأدب ،والذوق ، والطِيبَة المعروفه عنهم ، والغريب أن هذه الأخلاق الطيبة هى السبب فى عدم تحقيق مَطلب وَاحِد من مَطالبهم !! علشان كِدَه المَرَّة دِي حايقفُوا بحَسْم ، وحَزم ، وقوة فى أوَلِ الصفوف .. وتكون مَطالبهم هِىَ أوَل المَطالب على مَكتب الرئيس الجديد .

لكِن قبل ماأكلمَك عن الحُقوق والمَطالب ، لازم أقولك الأول مِين هُمَه النوبيين ؟.. يقول ديُورَانت فى الجزء الثانى من كتابه المَعروف ( قصة الحضارة ) : (( أن المصريين الأوَلِين ، مَولودِين من النوبيين والأحباش )) ... ويقول المَقريزى فى مَخطوطاته : (( النوبيون يُشبهُون النيل .. فيهم كَرم وسَمَاحه )) ويقول : (( كانت بلاد النوبة القديمة " كُوش " هى حَلقة الوَصْل بين الشمال والجنوب (السُودان ودول حُوض النيل ) ويُواصِل قوله : النوبة كان لها دَائِماً الأهميَّة العسكرية والتجارية )) .. ويقول الرَائِع جمال حمدان فى كِتابه " شخصيَّة مِصر " : (( النُوبة هى أصل الحضارة الفرعونية القديمة .. وأن مَلِكات مِصر الفرعُونيات الجمِيلات مثل حتشبسُوت ، و نِفرتارى ، وتِيتى "حَماة أخناتون " وغيرَهُن هُنَّ نُوبيات ..ماعَدا نفرتيتي التِي يُقال أنَها من أصُول غير مِصرية ..)) ويقول :أن ((أهل النوبة ، ونُبلاؤها ، وملوكها ، هم الذين عَلَّمُوا المِصريين والإغريق نِظام المُلك )) .. ويَقول الكاتب النُوبي المَرمُوق حَجَّاج أدُول : (( مَهما أختلف المَؤرخون حَول الأصل النُوبي ، فالوَاضِح لدَيَّنا أنه قد وَفدت شُعوب كثيرة إلى منطقة النوبة .. قاهِرين ، أو لاجئين ، أو غازيين ، مُنذ عَهد الفراعنة ، من العرب والأتراك ، والمَماليك ، والرُومان ، وغيرهم .. ومازَال الشعب النوبى بَاقياً على سِمَاتِه النُوبيَة الأصِيلة ، وكل هذه الجنسيات على إختلافها ذابت ، وانصهَرت فى الشخصيَّة النُوبيَة )).

بعد ماعرفت مِين هُمَّه النُوبيين .. نِيجي لتضحياتهم فى سَبيل مِصر ونهضتِها ، ولأن النيل هو شُريان الحَياة لِمصر والمصريين ، وكان لابُدَّ وصُول لكل قرى، ونجوع ،و بيوت مصر .. فقد بدأ تهجير النوبيين من بيوتهم وأرَاضيهم مُنذ التهجير الأول عام 1903 لبناء سَد أسوان ، ثم التهجير الثانى عام 1912 لِتعلِيَّة السَد الأوُلىَ .. ثم عام 1932 لِتعلِيَّة السَد الثانية .. وكان خِتامُها مِسكّ فى الهجرة الأخيرة عام 1963 عِندَ بناء السَد العَالى .. وبسَبب طِيبتهم وأخلاقِهم ــ اللِي وَدَتهُم فى دَاهِيَة ــ وَافق النوبيين بطيبة خاطِر على الهجرَة ، علشان يتحقق المشروع القومى الكبير اللي اتبنَاه عبد الناصر، وهو السَد العَالي .. وهَجَرَ النوبيين بيُوتهم وأرَاضِيهم على ضِفاف النِيل ، وتركُوا معها ذِكريَاتهم ، وتاريخهم ، وعظام آبائهم ، وأجدادهم ، علشان مصر .. ولأن جمال عبد الناصر وَعَدهُم بالجنة الخضراء فى كُوم أمبُو وقال : ((حاتلاقوا بيُوت أحسَن من بيُوتكم ، وأراضى زراعية أحسن من أراضيكم ، وحانعَوضكُم تعويضاً كريماً !! )) حلو لغايِّة هِنا .. حلو .. لقوا إيه بَقىَ ؟ وَصلَ النوبيُون للأرض الجديدة وكان لها من الإسم حَقيقة فكان أسمُها ( وَادِى الجن ) .. فى منطقة كوم أمبو ..فهىَ أرض صحرَاويَّة ، صخريَّة ، جَردَاء عَايزه سِنين وسِنين من الإصلاح علشان يعرفوا يزرعُوا فِيها .. وبعد مَاكان النوبيون عَايشين على مِساحة 600 كم2 على النيل .. زَنَقُوهم فى 50 كيلو م2 فى الصحراء .. والبيُوت بعد مَاكان مِسَاحة البيت النُوبى تتلاءم مع طبيعَتِهم ، وحَياتِهم ، وتتراوح مابين 600 م2 إلى 1000 م2 وزيادة ..حَبسُوهم فى بيُوت 300 م2 بالكتير .. لأ وإيه كَمان كُل العِيلة برجَالِها وسِتاتها لهم بيتٌ واحدٌ ، بَعد مَاكان لَهُم تَلات وأربَع بيُوت بعَدد رجَالِها .. أمَا التعويضَات السَخيَّة اللِي إتكلم عليها عبد الناصر فهى حَاجَة تِضَحك فِعلاً .. تخيَّل أن النخلة المُثمِرة وعُمرها مِن عُمر الأسرَة عَوَضُوهم عنها بـ 10 قروش للنخلة المُثمِرة .. و5 قرُوش للنخلة الغَير مُثمِرة ، وتعويض المَركِب اللِي طُولها مِن 10م إلى 20 م بــ 50 جنيه .

مع كُل هذا الظلم ، والأجحَاف ، والإستِعبَاط ، قَبَلَ النوبيين الوَضْع الجَديد ، على أمَل أنَّه وَضْع مُؤَقت ، وعَودَتهُم لأرَاضيهم وبيُوتهم القديمَة أكيد زَيّ مَاقال عبد الناصر ومجمُوعَته .. وأضطر 70 % من الشباب للهجرَة من هذه الخرَابَة الجديدة ، بأمَل رجُوعِهم لبلادهم بعد ذلك .. وسافروا للقاهرة ، والإسكندرية ، والسويس وغيرهم من المُدن المِصرية ، علشان يدَوَّرُوا على رِزقهم ..بعد ما شافوا إن الخرَابة الجديدة لا فيها رِزق ، ولا فيها أيّ حَاجة ، غير العَقارب ، والثعَابين ، والذِئاب .

وبعد ماكانوا فاكرين أنهم حايرجعوا لأراضيهم بعد الأنتهاء من بناء السد العالى ، وأستقرار الأمور .. ظل النوبيُون لأكثر من 60 سنة يُطالِبوا بعودتهم .. 60 سنة يامُؤمِن !! يعنى أطول من سنوات القضية اللفلسطينية .. ومَافيش حَدّ من الحُكام لا بيسمَع ولا بيشُوف .. وياريت سِكتُوا على كِدَه !! لكِن كمَان بَدأوا يهمِّشُوا النُوبة ، والنُوبيين .. ومَسَحُوا بأستِيكَة إسم النُوبَة من على كل شَىء .. النَهر والسدُود ، وغيرها ، وأستبدِلُوها بأسماء تانية سَخيفة .. حتى التاريخ النوبى اللِي هو أصل الحضارة المصرية القديمة والجديدة بَدأوا فى مسحِه أيضا ، واللغة النوبية القديمة ، وهى أصل اللغة الفِرعُونية ، مَسَحُوهَا بَرضُه من كتب التاريخ ، ولا يَعرف عنها الأجيال الجديدة من المصريين أى حَاجَة .. لكن النوبيين بذكائِهم الفِطرى حَافِظُوا على لُغتِهم الأصليَة والأصيلة لِغاية دِلوقت ، وعَلِمُوها لأوَلادِهم وأحفادِهم .. وكِفاية أقول لكَ أن اللغة النوبيَّة كانت لُغَة الشَفرَة بَيْن القُوَات فى حَرب أكتوبر المجيدة ، وكانت من الأسباب الرئيسية للنصر المُبين ، فلم يستطِع الإسرائيليون فك هذه الشَفرَة المُعَقدة ، عَبر أجهزة إستقبَالِهم المُتَطورَة .

أمَّا التَهمِيش المُمَنهَج الآخر خِلال الـ 60 سنة ، هو إبعَاد النُوبيين عن المَناصِب الرئيسِية فى الدَولة ، وحتى الجيش كانوا مَمنُوعِين حتى من التجنيد فيه !! لَوْلا أن النوبيين بشجاعتِهم ، ووطنيتِهم المَعرُوفة ، هُم الذين طلبوا تجنِيدِهم زَيُّهُم زَيّ بَقِيَّة المِصريين ، وعايز أسألك وأنت تحكُم بنفسك : عُمرَك شُفت مُذِيعَة أو مُذِيع نُوبي ، أو عَمل فنِي ( تمثِيلية أو فِيلم أو مَسرحِيَّة ) بيحكِي عن النوبيين .. غير المُسَلسَل الكَرتُوني بَكَّار مُؤَخَراً .. أو شُفت مُمَثِل نُوبي أسْمَر .. فقد كانوا يَصبغُون المُمَثلين البيض بالدُوكُو ولاّ الزفت ويطلع سَمارُه ، أو قُول سَوادُه لَمِّيع ، وسَخيف وبَاين قوى ـ وكل شويَّة يسِيح من الحَر ويرجعوا يدُّولهُم وِش تاني وَرَا وِش .. ومش عارف كانوا بيصَنفروا الأول ولا لأ .. ( فريد شوقى فى فِيلم عَنتر بن شَداد .. مَرَّة تِلاقِيه شَدِيد السَوَاد .. ومَرَّة تِلاقِيه بُنِي .. ومَرَّة تِلاقِيه مِجَنْزَر مَاتِعرَفلوش لون ) ، وحتى المُمثل الأسمر الوَحِيد أحمد زكِي هو من الشرقية .. وأكتفت السينما المصرية أيام الأبيض وأسود من أيام عَلي الكَسَار وقبله كمَان بإظهار النُوبي على أنه الطيِّب السَازج ، والمُحتَكِر لِمِهنِة البَواب و السُفرجى أو الخادم .. صَحِيح بيطلعُوه صَادِق وأمِين ( ودِي حَقِيقة ) .. لكن ياريتهُم طلعُوهم لصُوص وأفاقِين يمكن كانوا خدُوا حُقوقهم دِلوقت !!

ولأن الصُورَة بتاعِة الطِيبَة والذوق والأخلاق الحِلوَة دِي بتاعِة أفلام الأبيض وأسود إنطبعِت فى دِمَاغ المِصريين كلهم ، ومعاهم الحُكام طبعا ، وتأكدوا أن الناس الطيبين دول مالهمش لازمة ، ولا خوف منهم ، وسِيبُوهم يهَاتُوا فليس لهم حُقوق ، وزَيُّهُم زَيّ كل الأقليات فى مِصر .. وظلّ النوبيُون يطالبُون بحقوقهم ، ويطالبُون .. ويطالبُون .. لكِن ودن من طِين وودن من عَجين ، ومش عارف مين ابن سِتين فى سَبعين !! إللِي وَرَا مَقُولَة أن النوبيين لو أعطيناهم أرَاضِيهم ، وبيُوتِهم فهذا سيُشكِل خَطراً وتهدِيدَاً للأمْن القومِي المِصرى !! .. لأنهم مُمكن يتحِدُوا مع أهلِهم فى شَمال السُودان اللِي قرفانِين من حُكومَاتهم هُمَّه كمَان .. وينفصِلوا عن مِصر .. وكعَادَة البيرُوقرَاطية المِصرية ، والإستسهَال ، والإستهبَال ، ظلوا يكذبوا على أنفسِهُم ، ويتدَاوَلوا هذا السَبب الكاذب بينهم ، كحُكام ومَسئُولِين ، لِغايَة ماصَدَّقوه وآمَنُوا به .. وبَدَل مايفكرُوا ، ويدرسُوا ويشُوفوا النوبيين ، وأخلاقِهم ، وطبائِعهم ، وتاريخِهم !.. لأ أستسهلوا الحِكاية !! وأستخدموا السَبب ضِدهُم .. لِدَرجَة أن إعَانات اليُونِسكو ،ومُنظمَات المُجتمع المَدنِي الدولى للنوبة كان بيتم تحويلها لِغير النوبيين ، ويَبنُون بيُوت على أرَاضي النوبيين ويستوردُوا لهم سُكان ، من المُنوفِيَة ، وكَفر الشِيخ ،والبُحِيرة وغيرهم.. طيب ليه ياإخواننا ؟ يُقولولهم علشان نِدمِج المصريين فى بوتِقة وَاحِدة .. ودَه كلام حَق يُرَاد به بَاطل ، فالهدف هو القضَاء على الهَويَة النُوبية تمَاماً .. ونسُوا أن النوبة والنوبيين هما جُزء أسَاسِي لايتجَزأ من التاريخ المِصرى القديم ، وإلا مايبقاش فيه تاريخ مِصرى أصلاً .. ومَهما حَاولوا يمسحُوه فوالله لن يستطيعُوا لأنهم مَوجُودِين غصْب عَنكُم ، وعن مُؤامَراتِكم ، وكُتب المؤرخين الغربيين والشرقيين ، هى خَيْر شَاهِد ، وخَيْر مُوَثق للتاريخ النُوبي أصل التاريخ المِصرى القديم .

حتى المُؤتمر النوبي الأول بعُنوان ( النوبَة بين التوطِين والتطوير ) واللِي إنعَقد فى 2007 بتمويل من مُنظمَات ألمَانيَة مَعنيَّة بالشَأن النُوبى .. ونظمَه المُؤتمر المِصرى لِحُقوق السَكن .. فقد حَضَره كل النوبيُون ، ولم يَحضر مَسئُولاً حُكومِياً وَاحِد ــ ولا حتى سَاعِي فى مَكتَب وَزير ــ رَغم أنُّه تَم إرسَال دَعَوات لهم كلهم !!.

شُفت بَقى عزيزى القارىء.. النُوبيين عَانوا ، وإتبَهدِلوا ، مع الحُكومَات المِصرية إزَاى ؟ وأكِيد عِرفت دِلوقتِ لِيه حُلوق النوبيين وقلوبهم مَليانَة مَرارة وعَلقم !! .. وأن بَعد 60 سَنة من المُطالبات لِحقوقهم ، ومُعاناتهم ، وتَهمِيشِهم ، ومَسح تاريخهم ، أظُن يبقىَ هو دَه الوَقت اللِي يَحِقّ لَهُم يعمِلوا اللِي عَايزينه علشان يرَجَّعُوا حُقوقِهم المَنهُوبَة !

ولو سَألتنِي حايعمِلوا إيه يَعنِي ؟ وقبل ماأجَاوبَك لازم أفكَّرَك أن بَدْو سَيْناء لم يُهَجَّرُوا من أراضيهم حتى أيام الحُروب كلها .. وأهَالِي القنَاة ( السويس والإسماعيلية وبُورسعيد والقنطرة ) رَجعُوا لِمُدَنِهم وبيُوتِهم فَوْر إنتِهاء الحُروب .. ماعَدا النُوبيين !! ولأن النُوبيين مِش الحِيطَة الوَاطية بتاعِة الحُكومات المِصرية.. فلازم يَعْرفُوا أن النُوبيين بتُوع زمَان خَلاص إما توَفاهُم الله ، أو كَبروا وتقاعَدُوا ، أو سَلمُوا الرَايَة لأبنائِهم وأحفادهم .. والراية ِ فى إيد مُستَقبَل النُوبة الوَاعِد .. فى إيد الشبَاب النُوبى المُتَعلِم ، الوَاعِي ، المُثقف ، اللِي كان ضِمن ثُوَار يَناير وكَتِفهُ بكَتِف الثُوَار .. والشَباب دَه اللِي ثار فى يناير على الظلم والقهر .. دلوقت بيثور على الظلم اللي واقِع عليه شخصياً !! وحاأقولك حايعملوا إيه ؟.. أول خطوة أنهم بيطالبوا الرئيس الجديد ، وأول رئيس لمصر الثورة أن يرفع الظلم عنهم ، ويرجَّع أراضيهم وقُرَاهم ، ويبنيها لهم ، ويُوَطنَهُم فى مكانهم ، ويُعوضهم عن ال 60 سنة ظلم وقهر وتهمِيش .. ويُقيم مشروعات ضخمة حول أراضيهم لتشغيل شبابهم ، وضمان حياة كريمة لائِقة بهم وبتضحياتهم ، ويُعيد كتابة التاريخ النوبى لكُتب التاريخ المصرية ، ويُقرّ بالثقافة ، والمَورُوث النوبي القديم والحَديث ، ويَعترف باللغة النوبية وهى أوَل لغة مَقروءة ، ومكتوبة ومسموعة ، فى تاريخ البشرية كلها حَسب كتاب " دِيُورانت " وكتاب " شخصية مصر" لِجمَال حمدان .. والله لو إستجَاب الرئيس لهذه المطالب المشروعة يبقىَ يادَار مَادَخلِك شَر .. لكِن لو تجاهلهم وطنَّشهُم وكبَّر دِمَاغه زَي باقى الحكام المصريين قبل الثورة ..يبقى فى الحالة دِي حايضطروا لِتدويل قضيَّتهم ، واللجوء بها للمحاكم الدولية ، خصوصاً وأن الأمم المُتَحِدة فى وثائِقها تؤكد حَق النوبيين فى العَودَة إلى مَوطنهم الأصلى .. ومَاحَدِش يُقولِلي خلينا فى مصر وبَلاش التدويل ، وإحنا مع بعضنا أحسن ، ويبقى زيتنا فى دِقيقنا .. والكلام اللي مايجيبش هَمُّه دَه !! لأ ياحبيبى مِش حايسكتوا أكتر من كِده .. فإذا كان المُستشار الزند رئيس نادى القضاة ، بجلالَة قَدرُه لِمُجَرَد مُشكلة هَايفة بين القضَاء ، وإتنين تلاتة من أعضاء مجلس الشعب ، هَدَد وتوَعَد ، باللجوء للقضاء الدولي !! .. يبقى النوبيين اللي طالع عِين أبُوهم من 60 سنة تقوللي خلينا مع بعضنا .. لأ سامحنى ياصديقى .. مش حايحصل ! ولو المحاكم الدولية دى ماجابتش حقهم ساعتها يبقى مافيش أمامهم إلا الإستقلال عن مصر!! ويرجعوا لأهلهم فى شمال السودان .. ويرَجَّعُوا مملكة " كوش " بلاد الدهب القديمة ..ويرجع الحال لما كان عليه قبل الإتفاقية الثنائية بين مصر والإحتلال البريطانى عام 1899م والتى أدت إلى فصل الجنوب عن الشمال بعد أن كانا قُطراً واحداً ، فإنقسمت بلاد النوبة إلى شِطرَين .. نوبة مِصرية بدءاً من قرية أدِندان جنوباً .. وحتى الشلال شمالاً .. ونوبة سُودانية من حلفا لمنتصف السودان تقريباً .. وبرغم الآلام النفسية التى أصابت الأُسَر النوبية من الجانبين للفصل بينهما زَي مَاحصل بين الكوريتين ، والألمانيتين !! لكن الطيبة والنَخوة والود المَعروف عن النوبيين واصلت أواصِر الود ، والزيارات ، والواجبات الإجتماعية ، بين الطرفين لغاية دلوقت .

وبرغم أن بعض النوبيين يرفضون فكرة الإستقلال ورافِعين شِعار ( وَصْل ..لا فصْل ) .. والأديب النوبى حَجَّاج أدُول قال (( أن النوبة هى حَرف الوَاو التى تجمع مابين مصر و السودان )) .. لكن الشباب ودماؤهم الحَارة .. وثورتهم على كل ظلم يُهددون بذلك كآخر حل لإرجاع حقوقهم .

وطبعا هذا الحل الأخير يمكن نوصل له بعد سنتين تلاته .. ولغاية مانوصل يبقى لازم البدأ فى تكوين اللوبي النوبى .. وبما أن النوبيين أكثر من 5 مليون نوبي ..فقد بدأوا بالفعل الدعوة لتشكيل لوبى نوبى للضغط على الرئيس ، والحكومة ، والهيئات .. وأمامهم أمثلة لأكثر من لوبى نجحوا بإتفاقهم ، وإتحادهم ، فى تحقيق أهدافهم ، ومصالحهم .. منهم اللوبي القبطى المصرى ( اللي أستطاع فرض تقديرهم ، وإحترامهم ، وعمل ألف حساب لهم ، بل والتسابق على رضاؤهم ) .. ولوبي الإخوان المسلمين وعددهم لايزيد عن 250 ألف شخص .. يَعني عُشر اللوبي النوبي ( وآديكم شايفين الإخوان واللي عاملينه .. وكأنهم أشتروا البلد تسليم مفتاح .. ووجودهم فى كل المحافل أساسى ، ورئيسي ، وضروري ، ولا إستغناء عنهم .. وإلا قلبوها على دماغ الكل !!! ) .. ودولياً اللوبي اليهودى (مع الفارق طبعاً ) .. وتحقيقه لأهداف ، ومصالح إسرائيل ، لِدَى أى دولة فى العالم.. وأستطاعوا أن يجندوا العالم كله لخدمتهم ، وخدمة مصالحهم ، وأطماعهم .. واللوبي النوبي سيكون بإذن الله ورقة ضغط فى كل الإنتخابات وعلى كل المستويات .. ويَسعىَ الشباب لتوحيد كلمتهم وقراراتهم لتصبح ورقة الضغط النوبية كبيرة وواقعية ومُؤثِرة بالفعل فى الحياة السياسية المصرية.. وغير السياسية كَمَان !!

وللمَرَّة المِائة بأقولها لأصحاب القرار فى مصر
(( أتقوا شَر الحَليم إذا غضب ))
***
ناويين لما نرجع تانــى ..
لبلاد الدهب ربّانـــى ..
جُوَّه البيت نِزرع نخلة ..
تِطرح خِير .. ونِعمل ضِلَّة ..
والعَصافِير تلقط غلَّــــــة ..
فى الحُوش الكبير والرملّة ..
جار الساقية فى العصرّية ..
نحكي حكـــــــــــاوى ..
والأفراح .. حاتملىَ الناحية ويَّا غنَاوى ..
مُشتاقين ياناس لبلاد الدهب ربانــــــى ..
***
دى النوبة مَولِدنا .. يانموت .. يانرجع تانى ..
 


صـــلاح إدريـــــــــس
salahedris@gmail.com

مدون بالبلــدى الفصيـــــح
تشريفكم لمدونتى يسعدنى .. ويمتعّكم ، وقد يفيدكم
http://plackprince.blogspot.com/

 

 

 

 

 

 

 

  الرجوع إلى الصفحة الرئيسية

ALmohager_ALyoum

 

ان اردت أن تكون قويا استعمل..

http://superfitnessxl.com

 
 
 
 
 
 

لكل طلباتكم العقارية اتصلوا ب هانى عازر

Call (310) 507-4077

 

 
 
 
 
 
 
 

بيروت تايمز

 

اخبار لبنان

والجالية العربية

فى

www.beiruttimes.com

 

مساحة أعلانية

 

ضع أعلانك هنا

 

 

 

 

Copyright  2009 Almohager ALmasry. All rights reserved.

Site Designed by Media Center